Social (Pragmatic) Communication Disorder ofwel Sociale (Pragmatische) Communicatie Stoornis is een nieuw in de DSM-5
opgenomen stoornis.
Het is een stoornis bij kinderen die problemen hebben met de pragmatische aspecten van sociale
communicatie, waaronder begrip, formulering en begrip van gesprekken, waardoor de idiomatische (eigenaardigheden van
een taal) en niet-letterlijke taal verstoringen in verhalende teksten en conversatie ontstaan[1].
Deze stoornis is eigenlijk onverwacht, gezien de relatief intacte vaardigheden als woordenschat en zinsvorming van een
kind. Onderzoek lijkt aan te tonen dat zulke kinderen wel sociaal onaangepast gedrag vertonen, maar niet (volledig) aan de criteria van
autisme spectrum stoornis blijken te voldoen[2].
Daarom zijn de pragmatische problemen, die deze kinderen vertonen, een fundamenteel andere vorm van een taalstoornis.
Kinderen met deze stoornis vertonen problemen in hun sociale communicatie, maar hebben niet de zich herhalende gedragingen
of beperkte interesses, die horen bij een autisme spectrum stoornis.
Autisme spectrum stoornis moet daarom eerst uitgesloten worden,
net zoals Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), Social Anxiety Disorder en verstandelijke handicap (Intellectual
Development Disorder). Pas dan kan de diagnose Social (Pragmatic) Communication Disorder eventueel gesteld worden.
[1] Bishop et al: Conversational responsiveness in specific language impairment: evidence of disproportionate
pragmatic difficulties in a subset of children
in Development and Psychopathology - 2000
[2] Bishop, Norbury: Exploring the borderlands of autistic disorder and specific language impairment: a study using
standardised diagnostic instruments
in Journal of Child Psychology and Psychiatry - 2002
Handboek PDD-NOS Column: juni 2014